Francesco Arcidiacono

Professore/ssa Ordinario/a

Biografia

Francesco Arcidiacono è Professore ordinario di Psicologia dello sviluppo e dell'educazione all'Universitas Mercatorum (Italia) e Professore di Psicologia dello sviluppo e interazioni sociali all'Università di formazione degli insegnanti BEJUNE (Svizzera). 

Titolare di un dottorato (PhD) in Psicologia dell'interazione, della comunicazione e della socializzazione (Università di Roma La Sapienza, Italia), ha anche insegnato a diversi livelli come professore invitato in varie università in Europa e negli Stati Uniti. I suoi interessi di ricerca riguardano l’analisi delle interazioni sociali, dello sviluppo umano e delle pratiche discorsive e argomentative in contesti educativi. I suoi lavori trattano anche questioni legate all'identità professionale, alla creazione di risorse di insegnamento/apprendimento e alle pratiche socioculturali nei processi di formazione e di inserimento professionale. 

Francesco Arcidiacono è attivo in diversi progetti di ricerca a livello nazionale e internazionale, con un'attività costante di pubblicazione di volumi e articoli scientifici in riviste di prima fascia. Dirige, insieme con il Prof. Aleksandar Baucal (Università di Belgrado, Serbia), la collezione editoriale “Social Interaction in Learning and Development” presso Springer.

Facoltà

Scienze della Società e della Comunicazione

Materia d'insegnamento

Psicologia dello sviluppo

Dipartimento

Scienze umane e sociali

Docente di riferimento

L24 - Scienze e tecniche psicologiche

Pubblicazioni

https://www.unimercatorum.iris.cineca.it/simple-search?query=arcidiacono

Vai alle pubblicazioni

Società scientifiche

American Anthropological Association (AAA); 

Association pour le Développement des Méthodologies d’Evaluation en Education (ADMEE); 

Associazione Italiana di Psicologia (AIP); 

European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL); 

European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI); 

International Association for the Study of Child Language (IASCL); 

International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR); 

Recherches et Pratiques en Didactique Professionnelle (RPDP); 

Société Suisse pour la Recherche en Education (SSRE); 

Society for Research in Child Language Disorders (SRCLD).

Convegni Scientifici

Organizzazione                                                                                                     

21/07/2026   Iannaccone A., Arcidiacono F. Simposio Argumentation and learning within a dialogical and interactional perspective. 31° Congresso ICAP, Firenze (Italia)

07/01/2026    Wentzel B., Perez-Roux T., Arcidiacono F., Medeiros Sarti F., Mukamurera J., Vivegnis I. Simposio La formation universitaire des enseignants à l’épreuve des cadres de référence de l’action publique en éducation. 37° Colloquio ADMEE-Europe “Apprendre à (s)'évaluer: quels paradigmes et quels leviers pour soutenir la formation dans une perspective de professionnalisation des métiers?”, Bienne (Svizzera)

07/03/2025    Arcidiacono F., et al. Giornata di studi Collaborations créatives: corps, jeu et création dans l’enseignement. En hommage à Marcelo Giglio. Università di formazione degli insegnanti Vaud, Losanna (Svizzera)

02-03/12/2024 Arcidiacono F., et al. 3° Congresso internazionale sulla formatzione e la professione insegnante. Università di Ginevra (Svizzera)

07-08/11/2024 Arcidiacono F., et al. 11o Festival svizzero dei metodi qualitativi Quoi de neuf? Continuités et renouvellement. Università di Friburgo (Svizzera)

09/05/2024    Wentzel B., Medeiros Sarti F., Gouin J.-A., Buser M., Arcidiacono F. Simposio Universitarisation et professionnalisation de la formation initiale des enseignants: recherches en cours et nouvelles possibilités de collaboration. 11a Conferenza internazionale sull’educazione, Montreal (Canada)

05/04/2023    Wentzel B., Hamel C., Arcidiacono F., Desmeules A., Celeri I. Simposio Regard évaluatif sur des dispositifs mis au service des trajectoires de développement professionnel. 34o Colloquio ADMEE-Europe“Evaluer les apprentissages: continuités et ruptures”, Mons (Belgio)

28/05/2022    Arcidiacono F., et al. Conferenza internazionale New horizons in education. Facoltà di formazione degli enseignanti, Università di Belgrade (Serbia)

12/04/2022    Wentzel B., Arcidiacono F., Tapparel S. Simposio Les liens entre recherche et formation dans le champ de la professionnalisation. 33o Colloquio ADMEE-Europe “Pluralité de contextes, pluralité d’évaluations en éducation: quelles interactions et quels enjeux?”, Guadalupa (Francia)

04-05/11/2021 Arcidiacono F., et al. 8o Festival svizzero dei metodi qualitativi Le qualitatif en santé. Università di Friburgo (Svizzera)

22/09/2021    Arcidiacono F., Chatelain S., Kloetzer L. Giornata di studi Collaborations créatives. Hommage à Marcelo Giglio. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

21/05/2021    Arcidiacono F., et al. Conferenza internazionale Innovative didactic systems in education. Facoltà di formazione degli insegnanti, Università di Belgrade (Serbia)

30/04/2021    Wentzel B., Felouzis G., Arcidiacono F., Akkari A. Simposio Action publique, gouvernance et recherche en éducation. 8o Colloquio internazionale sull’educazione “Enjeux actuels et futurs de la formation et de la profession enseignante”, Montreal (Canada)

31/08-02/09/2020 Arcidiacono F., et al. Congresso SSRE I saperi tra ricerca, pratiche e formazione. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

22/05/2020    Arcidiacono F., et al. Conferenza internazionale Innovative didactic systems in education. Facoltà di formazione degli insegnanti, Università di Belgrade (Serbia)

19/09/2019    Bova A., Arcidiacono F. Workshop Tools for the analysis of argumentative interactions. 5th ESTIDIA Conference “Hybrid Dialogues: Transcending Binary Thinking and Moving Away from Societal Polarizations”, Napoli (Italia)

12-13/09/2019 Gyger Gaspoz D., Boéchat-Heer S., Ronveaux C., Arcidiacono F. Conferenza CAHR La trace dans la formation et la recherche en éducation. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Delémont (Svizzera)

12/06/2019    Arcidiacono F., et al. Giornata di studio Les enseignant·e·s face à l’insertion professionnelle: enjeux et réflexions. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, La Chaux-de-Fonds (Svizzera)

20/05/2019    Arcidiacono F., et al. Conferenza internazionale Curricular (Re)forms in Education. Facoltà di formazione degli insegnanti, Università di Belgrado (Serbia)

06/09/2018    Raykov M., Taylor A., Pavlović Babić D., Arcidiacono F., Baucal A., Leijen Ä. Panel discussion Contribution of community-university partnership to student academic progress and employability. Conferenza ECER “Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?”, Bolzano (Italia)

13/06/2018    Arcidiacono F., et al. Giornata istituzionale della ricerca Une recherche au service de l’enseignement, en collaboration avec ses partenaires. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Delémont (Svizzera)

25/05/2018    Arcidiacono F., et al. Conferenza internazionale Modern approaches to the professional development and work of preschool and primary school teachers. Facoltà di formazione degli insegnanti, Università di Belgrado (Serbia)

14/06/2017    Arcidiacono F., et al. Giornata istituzionale della ricerca Une politique ouverte en matière de recherche en éducation. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

26-27/05/2017 Arcidiacono F., et al. Conferenza internazionale Problems and dilemmas of teaching and learning theory and practice in formal education. Facoltà di formazione degli insegnanti, Università di Belgrado (Serbia)

28/04/2017    González-Martínez E., Arcidiacono F. Simposio Analyse conversationnelle de séquences d’instruction: description de pratiques et outil de formation. Congresso del Conseil académique des hautes écoles romandes en charge de la formation des enseignant-e-s (CAHR) “La verbalisation au cœur de l’enseignement et de la formation”, Università di formazione degli insegnanti di Friburgo (Svizzera)

31/03/2017    Grossen M., Iannaccone A., Arcidiacono F., Melfi G. Formazione dottorale Les focus groups: de la récolte à l’analyse des données. Centro di ricerca sulle interazioni sociali (CRIS), Università di Neuchâtel (Svizzera)

12/12/2016    Domingos J., Arcidiacono F. Atelier Enseignement et formation de publics hétérogènes. Programma trasversale di sviluppo delle competenze generiche (CUSO), Università di Neuchâtel (Svizzera)

30/11/2016    Arcidiacono F., Richards K. Incontro Et TU CHerches… Etudiant·e·s et chercheur·e·s en dialogue. Università di formazione degli insegnanti (HEP-BEJUNE), Bienne (Svizzera)

09/11/2016    Arcidiacono F., Reffay C. Giornata di studio La place de la recherche dans la formation des enseignant-e-s. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

08/09/2016    Cingolani L., Arcidiacono F. Simposio Partecipazione e configurazioni interattive in diversi contesti di apprendimento. 19° Congresso nazionale dell’Associazione italiana di psicologia (AIP, sezione di psicologia dello sviluppo e dell’educazione), Vicenza (Italia)

29/08/2016    Arcidiacono F. Simposio Reflection on a research-based design for the improvement of research capacities in teacher education and practice. Conferenza dell’European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI-SIG) “Reflective minds and communities”, Università di Tartu (Estonia)

15/06/2016    Arcidiacono F., et al. Giornata istituzionale della ricerca Dispositifs de recherche, dispositifs de formation. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

06/05/2016    Wentzel B., Arcidiacono F. Simposio Gouvernance et recherche en éducation: de la production de données probantes à la circulation des savoirs. 3° Colloquio internazionale in educazione (CRIFPE) “Enjeux actuels et futurs de la formation et de la profession enseignante”, Montreal (Canada)

25/04/2016    Domingos J., Arcidiacono F. Atelier Enseigner à des publics hétérogènes. Réseau romand de conseil formation et évaluation pour l’enseignement universitaire, Università di Neuchâtel (Svizzera)

20-21/04/2016 Wentzel B., Arcidiacono F., Armi F., Giglio M., Kassam S., Pagnossin E., Pasche Gossin F. Colloquio internazionale Gouvernance et recherche en éducation. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

20/11/2015    Arcidiacono F., et al. Conferenza internazionale Didactic and methodological approaches and strategies - Support to children’s learning and development. Facoltà di Formazione degli insegnanti, Università di Belgrado (Serbia)

18/06/2015    Arcidiacono F. Giornata istituzionale della ricerca Restitution des savoirs. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

21/05/2015    Arcidiacono F., Wentzel B. Colloquio Relation famille-école: perspectives de recherche en éducation. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

20/05/2015    Arcidiacono F. Conferenza-dibattito Relation famille-école. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

19/06/2014    Wentzel B., Arcidiacono F. Journée institutionnelle de la recherche. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

06/06/2013    Giglio M., Arcidiacono F. Giornata scientifica di studio Interactions sociales en classe et approches didactiques. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

08-10/04/2013 Gremion L., Ramel S., Angelucci V., Gremion M., Willemin S., Matthey M.-P., Rodriguez-Diaz J., Corti D., Arcidiacono F. 2° Colloquio internazionale De l’intégration à l’inclusion scolaire: regards croisés sur les défis actuels de l’école. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

30/08/2012    Baucal A., Buđevac N., Arcidiacono F. Simposio Studying social interaction in different contexts. Congresso EARLI-SIG “Patchwork. Learning diversities”, Belgrado (Serbia)

20/06/2012    Arcidiacono F., Jaccard S. Giornata istituzionale della ricerca Hétérogénéité, intégration scolaire et relation pédagogique. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

26-27/01/2012 Wentzel B., Perrin D., Arcidiacono F. Seminario Recherche qualitative. Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

10-12/05/2010 Perret-Clermont A.-N., Arcidiacono F., Miserez C., Sinclaire-Harding L. Corso di dottorato Towards a social psychology of argumentative situations. Module II. Università di Neuchâtel (Svizzera)

27-29/01/2010 Perret-Clermont A.-N., Clément F., Arcidiacono F. Corso di dottorato Towards a social psychology of argumentative situations. Università di Neuchâtel (Svizzera)

 

Chair e discussant

14/10/2025    Arcidiacono F. Giornate di studio Vygotsky e la Psicoanalisi. Laboratorio “Cultural Psychology and Human Development”, Università di Salerno (Italia)

08/07/2025    Arcidiacono F. Simposio Trente ans d’universitarisation de la formation des enseignants: comparaisons internationales au regard de trois cas (Brésil, Québec, France). Congresso AREF, Liegi (Belgio)

10/05/2024    Arcidiacono F. Simposio Les stages en enseignement réalisés en situation d’emploi: quels modèles pour favoriser le développement des compétences professionnelles et le bien-être au travail? 11a Conferenza internazionale sull’educazione, Montreal (Canada)

09/05/2024    Arcidiacono F. Simposio Discussion et mise en perspective. Universitarisation et professionnalisation de la formation initiale des enseignants: recherches en cours et nouvelles possibilités de collaboration. 11aConferenza internazionale sull’educazione, Montreal (Canada)

21/03/2024    Arcidiacono F. Tavola rotonda Care or courage? Effective strategies for sustainable innovations within teacher education? 8a Conferenza TEPE “Innovation in teacher education: Sustainable change & evaluating impact at macro, meso and micro level”, Aix-en-Provence (Francia)

05/04/2023    Arcidiacono F. Simposio Regard évaluatif sur des dispositifs mis au service des trajectoires de développement professionnel. 34o Colloquio ADMEE-Europe “Evaluer les apprentissages: continuités et ruptures”, Mons (Belgio)

12/04/2022    Arcidiacono F. Conferenza-Tavola rotonda Interactions, dialogues et apprentissage: quels apports d’une approche socioculturelle et dialogique pour la formation d’adultes? Laboratorio RIFT “Recherche, intervention, formation et travail”, Università di Ginevra (Svizzera)

12/11/2019    Arcidiacono F. Panel Impact of research and innovation on education. 4th International Conference on Future Education, Belgrado (Serbia)

23/11/2016    Arcidiacono F. Atelier Et si l’on arrêtait de penser que seul l’enseignant sait ce qui est bon pour ses élèves? Seminario dell’insegnamento specializzato “La motivation scolaire”, Università diformazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

28/08/2016    Arcidiacono F. Paper The role of reflection in processes of professionalization with a focus on teacher education. Conferenza dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI-SIG) “Reflective minds and communities”, Università di Tartu (Estonia)

29/06/2015    Arcidiacono F. Sessione New Learning and Teaching Models. Conferenza internazionale “Education and New Developments”, Oporto (Portogallo)

08/04/2015    Arcidiacono F. Atelier La première rentrée scolaire des enfants ayant des besoins particuliers: regard sur les pratiques de transition. 3° Colloquio internazionale “De l’intégration à l’inclusion scolaire: rôles des communautés éducatives”, Università di formazione degli insegnanti, Losanna (Svizzera)

08/04/2015    Arcidiacono F. Atelier L’entrée à l’école: reconfiguration d’une communauté éducative autour de l’enfant/élève. 3° Colloquio internazionale “De l’intégration à l’inclusion scolaire: rôles des communautés éducatives”, Università di formazione degli insegnanti, Losanna (Svizzera)

12/09/2014    Arcidiacono F. Simposio Semantics and discourse of professionalization. 4° Congresso internazionale (ALAPP) “Applied Linguistics and Professional Practice”, Università di Ginevra (Svizzera)

25/06/2014    Arcidiacono F., Willemin S., Chaignat E. Atelier Conscience phonologique, dysphasie, orthographie, difficultés de lecture. Giornata “Mémoires Master en enseignement spécialisé 2013-2014”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

20/03/2014    Arcidiacono F. Conferenze-dibattito Perspective internationale: présentation de la recherche ICILS sur les compétences en informatique et informationnelles des élèves.  Giornata di studio “La culture numérique à l’école: quelles formations pour quelles pratiques?”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

28/11/2013    Wentzel B., Arcidiacono F. Meeting SCOPES The professionalization of teachers’ training in different countries. Congresso dell’European Association for Practitioner Researchers on Innovation and Learning (EAPRIL) “Where Practice and Research on Learning and Development Meet”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

06/06/2013    Arcidiacono F. Sessione Perspectives de formation initiale et continue des enseignants. Giornata di studio “Interactions sociales et approches didactiques”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

06/06/2013    Giglio M., Arcidiacono F. Sessione Perspectives scientifiques d’étude sur les interactions sociales en classe. Giornata di studio “Interactions sociales et approches didactiques”, Università diformazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

10/04/2013    Arcidiacono F. Atelier Diversité dans les écoles. 2° Colloquio internazionale De l’intégration à l’inclusion scolaire: regards croisés sur les défis actuels de l’école”, Bienne (Svizzera)

08/04/2013    Arcidiacono F. Atelier Communautés scolaires. 2° Colloquio internazionale De l’intégration à l’inclusion scolaire: regards croisés sur les défis actuels de l’école”, Bienne (Svizzera)

21/02/2013    Arcidiacono F. Atelier Relève scientifique et professionnelle. Colloquio internazionale “La professionnalisation des formations à l’enseignement en débat”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

31/08/2012    Arcidiacono F. Sessione Different aspects of the system. Congresso dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI-SIG) “Patchwork. Learning diversities”, Belgrado (Serbia)

30/08/2012    Arcidiacono F. Simposio Studying social interaction in different contexts. Congresso dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI-SIG) “Patchwork. Learning diversities”, Belgrado (Serbia)

06/09/2011    Arcidiacono F. Sessione Making meaning in teaching natural science matter. Congresso dell’International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR) “Enhancing the cultural and the activity approach for the new generation development in a global world”, Roma (Italia)

 

Contributi

21/07/2026    Arcidiacono F. The role of semiotic resources in promoting cognitive argumentation during practice-based science education in classroom. 31° Congresso ICAP, Firenze (Italia)

07/01/2026    Arcidiacono F. L’entrée dans la profession: retours d’enseignants débutants lors d’un partage d’expériences d’insertion. 37° Colloquio ADMEE-Europe “Apprendre à (s)'évaluer: quels paradigmes et quels leviers pour soutenir la formation dans une perspective de professionnalisation des métiers?”, Bienne (Svizzera)

11/12/2025    Arcidiacono F. Autorat dans la recherche, participation et intégrité scientifique. Collegio della ricerca, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

25/11/2025    Arcidiacono F. Argomentare per apprendere tra bambini e adulti. Dipartimento di Scienze umane, filosofiche e della Formazione, Università degli Studi di Salerno (Italia)

24/10/2025    Jenny E., Arcidiacono F. Des outils pour la prise en compte du plurilinguisme lors de l’évaluation d’un dispositif d’immersion réciproque en Suisse. Conferenza “Bridging Voices in Plurilingual Education: Policies, Research, and Practices”, Roma (Italia)

21/10/2025    Arcidiacono F. Apprendere con il contesto: il ruolo dell’argomentazione tra bambini. Università di Bari (Italia)

16/10/2025    Arcidiacono F. Lo sviluppo dell’apprendimento attraverso una rilettura di Piaget. Dipartimento di Scienze umane, filosofiche e della Formazione, Università degli Studi di Salerno (Italia)

15/10/2025    Arcidiacono F. Piaget dopo Piaget: tradizioni di ricerca sulle interazioni sociali. Dipartimento di Scienze umane, filosofiche e della Formazione, Università degli Studi di Salerno (Italia)

07/10/2025    Arcidiacono F. Origini dell’approccio storico-culturale e interesse in educazione. Dipartimento di Scienze umane, filosofiche e della Formazione, Università degli Studi di Salerno (Italia)

15/09/2025    Arcidiacono F., Iannaccone A. Condividere l’esperienza di ingresso nella professione: analisi narrativa di gruppi di discussione tra insegnanti debuttanti. XXXVII Congresso AIP “Psicologia dello sviluppo e dell’educazione”, Udine (Italia)

05/06/2025    Arcidiacono F. Plagiat et pratiques de recherche. Entre paraphrase et clonage... Collegio della ricerca, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, La Chaux-de-Fonds (Svizzera)

02/05/2025    Jenny E., Arcidiacono F. Insertion professionnelle: entre projection de futur.e.s enseignant.e.s en fin de formation primaire et perception d’enseignant.e.s novices. 12a Conferenza internazionale sull’educazione, Montreal (Canada)

01/05/2025    Arcidiacono F., Gabola P. Les groupes de discussion comme outils pour mobiliser la réflexion et améliorer le bien-être des nouvelles générations d’enseignant·e·s en surcharge de travail. 12a Conferenza internazionale sull’educazione, Montreal (Canada)

12/03/2025    Arcidiacono F. Les enjeux de l’accompagnement. Seminario di pedagogia speciale, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

07/03/2025    Joliat F., Arcidiacono F. A l’école de la créativité. Giornata di studi Collaborations créatives: corps, jeu et création dans l’enseignement. En hommage à Marcelo Giglio”, Losanna (Svizzera)      

12/12/2024    Arcidiacono F. Fonds compétitifs: mesures Interreg (Union Européenne). Collegio della ricerca, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

12/12/2024    Blandenier G., Arcidiacono F. Autres sources de financement. PgB swissuniversities. Collegio della ricerca, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

02/12/2024    Arcidiacono F. Entrée dans la profession enseignante et surcharge de travail: réflexivité au sein d’un dispositif d’accompagnement de débutants, entre causes apparentes, vécus et stratégies envisagées. 3o Colloquio internazionale sulla formazione e la professione insegnante, Ginevra (Svizzera)

21/11/2024    Arcidiacono F. Offrir aux enseignant·e·s débutant·e·s un espace de réflexion et de partage entre pairs: quelques apports du projet ALE (Accompagner Les Enseignant·e·s). Collegio Formazione in Pedagogia Speciale, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Delémont (Svizzera)

13/11/2024    Radhouane M., Arcidiacono F., Jenny E., Akkari A. L’interculturalité au service des relations Nord-Sud en formation d’enseignant.e.s. 5o meeting RIED “L’éducation à la diversité, entre crises, contestations et réformes”, Marsiglia (Francia)

08/10/2024    Jenny E., Arcidiacono F. Apprentissage de la L2 et des mathématiques par des élèves à profil bi-plurilingue en contexte bilingue. Meeting “Metalinguistic Awareness: Recomposing Cognitive, Linguistic, And Cultural Conflicts. Studies in Honor of Maria Antonietta Pinto”, Roma (Italia)

12/09/2024    Dania A., Impedovo M. A., Arcidiacono F. A quasi-community lens on supporting action research and affectivity in teaching. Conferenza dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI-SIG) “Walking the Talk: Co-constructing the politics of meaning, diversity and learning”, Bari (Italia)

09/05/2024    Arcidiacono F., Wentzel B. Accompagner et professionnaliser les futur·e·s enseignant·e·s par la recherche. 11a Conferenza internazionale sull’educazione, Montreal (Canada)

02/05/2024    Arcidiacono F. Autour de l’argumentation: modèles analytiques. CRIFPE, Università Laval (Canada)

14/03/2024    Arcidiacono F. Visibiliser ses propres activités et outputs scientifiques. Penser en termes d’Open Research Data. Collegio della ricerca, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

29/02/2024    Losa S., Arcidiacono F., Jenny E. «Culture» et «interculturalité» en formation des enseignant-e-s: un équilibre précaire entre culturalisme et constructivisme. Conferenza internazionale Culture(s), Bienne (Svizzera)

24/01/2024    Arcidiacono F. Réfléchir, interagir, partager: se former par l’accompagnement à l’insertion. Après-midi de la recherche, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

19/01/2024    Arcidiacono F. Education à la citoyenneté démocratique: cadre de référence et actions institutionnelles. Incontro “Reference framework of competences for democratic culture”, Consiglio dell’Europa/Conferenza delle direttrici e dei direttori cantonali della pubblica educazione, Locarno (Svizzera) 

10/01/2024    Ben-Uri I., Arcidiacono F., Convertini J. Development of resilience-promotion activities kit for Ukrainian pre-school children and their mothers as part of school-counseling training. 5o Congresso SSECR Belonging & Connecting”, San Gallo (Svizzera)

27/11/2023    Arcidiacono F., Fasulo A., Sterponi L., Fatigante M. Famiglie all’italiana. L’eredità di Clotilde Pontecorvo sullo studio delle interazioni tra genitori e figli. Convegno “Un’idea di educazione. Il contributo di Clotilde Pontecorvo per l’educazione del futuro”, Roma (Italia)

20/09/2023    Arcidiacono F., Haberey-Knuessi V., Gabola P. Mise en place d’un cadre réflexif sécurisé pour améliorer le soutien aux enseignant·e·s et aux soignant·e·s en début de carrière: un défi incontournable pour favoriser le bien-être et la durabilité de ces professionnels. Biennale internazionale dell’Educazione, della Formazione e delle Pratiche Professionali “Se construire avec et dans le monde part d’autrui, part de soi”, Parigi (Francia)

29/06/2023    Arcidiacono F., Miserez-Caperos C., Convertini J. Ressources sémiotiques mobilisées par les enseignant·e·s à l’école primaire et leur rôle dans le développement de l’argumentation à visée cognitive chez les élèves. Congresso SSRE “Times of transition? Education between persistence and change”, Zurigo (Svizzera)

16/03/2023    Arcidiacono F. Financement de projets par des fondations. Collegio della ricerca, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

08/02/2023    Miserez-Caperos C., Arcidiacono F. Chercheur·e·s et enseignant·e·s au travail pour développer l’argumentation cognitive en classe. Après-midi de la recherche, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

13/09/2022    Miserez-Caperos C., Convertini J., Arcidiacono F. Amener les élèves à développer des argumentations en classe: comment les enseignant·e·s s’y prennent-ils? Congresso SSRE, Losanna (Svizzera)

05/07/2022    Convertini J., Arcidiacono F., Miserez-Caperos C. Developing young children’s cognitive argumentation in collaboration with teachers: The role of verbal and non-verbal argumentative components in classroom activities. 14a Conferenza internazionale sull’educazione e le nuove tecnologie dell’apprendimento, Palma di Maiorca (Spagna)

19/05/2022    Arcidiacono F. Communication et interactions sociales en contexte d’apprentissage. Corso “Communication et développement de la personnalité”, L.U.de.S. Lugano (Svizzera)

29/04/2022    Arcidiacono F., Pontecorvo C. Matérialité: espaces et objets comme expansion d’expériences quotidiennes. Workshop “Interactions sociomatérielles: espaces, corps et artefacts”, Neuchâtel (Svizzera)

12/04/2022    Arcidiacono F., Padiglia S. Perspectives psychosociales d’accompagnement des enseignants débutants: un dispositif de recherche-formation pour la mise en œuvre de pratiques réflexives. 33o Colloquio ADMEE-Europe “Pluralité de contextes, pluralité d’évaluations en éducation: quelles interactions et quels enjeux?”, Guadalupa (Francia)

30/03/2022    Arcidiacono F. Key issues in educational theory and practice nowadays: How to prepare new generations for the future and to address inequalities in society. Università di Tartu (Estonia)

08/02/2022    Blandenier G., Kohler A., Arcidiacono F. Renforcement des compétences digitales dans l’enseignement. Swiss Digital Skills Academy. CSEDeF Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, La Chaux-de-Fonds (Svizzera)

26/01/2022    Bergamaschi, A., Santagati, M., Blaya, C., & Arcidiacono, F. (2022). Attitudes xénophobes et rôles de l’éducation formelle: lorsque l’engagement des enseignants est gagnant même dans un contexte «indifférent aux différences». Conferenza di educazione inclusiva “L’éducation en situation migratoire,” Suresnes (Francia)

08/11/2021    Arcidiacono F., Convertini J. Verbal and non-verbal forms of argumentation at kindergarten. 14aConferenza internazionale d’Educazione, Ricerca e Innovazione, Siviglia (Spagna)

21/06/2021    Arcidiacono F. Riflessioni sui dispositivi di formazione/accompagnamento tra esperienze di ricerca e pratiche osservate. Giornata di studio SUPSI “Uno sguardo sulla formazione dell’insegnante: teoria e modelli a confronto”, Locarno (Svizzera)

30/04/2021    Arcidiacono F. Action publique, gouvernance et recherche en éducation: discussion. 8a Conferenza internazionale sull’educazione “Enjeux actuels et futurs de la formation et de la profession enseignante”,Montreal (Canada)

28/11/2020    Arcidiacono F. Social interactions in a pandemic media environment. Conferenza “Media Literacy and New creativity”, Belgrado (Serbia)

28/11/2020    Baucal A., Arcidiacono F. Toward a dialogical and sociocultural method of inquiry: Three steps participative generalization and reflection (3PGR). Conferenza internazionale “At the frontiers of the mind. Contributions of a dialogical and sociocultural approach to the study of interactions in institutional contexts”, Losanna (Svizzera)

12/11/2020    Bergamaschi A., Santagati M., Blaya C., Arcidiacono F. Attitudes xénophobes et rôle de l’éducation formelle: lorsque l’engagement des enseignants est gagnant même dans un context «indifférent aux différences». Conferenza internazionale INSHEA “L’éducation en situation migratoire”, Suresnes (Francia)

09/11/2020    Convertini J., Arcidiacono F. Start arguing to solve a task: Preschool children already engaged when the teacher presents the activity. 13a Conferenza internazionale d’Educazione, Ricerca e Innovazione, Siviglia (Spagna)

01/09/2020    Arcidiacono F., Padiglia S. Partage de savoirs entre formation et terrain professionnel: analyse dialogique d’expériences chez les enseignants débutants. Congresso SSRE “I saperi tra ricerca, pratiche e formazione”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

27/03/2020    Bergamaschi A., Santagati M., Blaya C., Arcidiacono F. Xenophobic attitudes and the role of formal education: When teachers’ involvement is winning even in a context ‘‘indifferent to differences’’. Conferenza “Discrimination and interculturalism: Exploring their intersection in theory and practice”, Barcellona (Spagna)

27/08/2019    Arcidiacono F. Supporting novice teachers: Crossing boundaries between the university and the school context. Conferenza accademica internazionale IISES, Dubrovnik (Croazia)

05/07/2019    Bergamaschi A., Blaya C., Santagati M., Arcidiacono F. La construction sociale de la xénophobie. Analyse d’expériences ordinaires chez des collégiens et lycéens français, italiens et suisses. Congresso internazionale AREF, Bordeaux (Francia)

24/06/2019    Melfi G., Arcidiacono F., Ben-Uri I., Bova A. Is the teaching profession really good for work-family integration? Swiss and Israeli pre-service teachers’ perceptions. 7th International Conference on Teacher Education “The Story of Innovation in Teacher Education”, Tel Aviv (Israele)

23/06/2019    Jenny E., Arcidiacono F. Exploring the impact of a Swiss bilingual program through a mixed method design. Conferenza internazionale “Education and New Developments”, Oporto (Portogallo)

17/09/2018    Ligorio M. B., Impedovo M. A., Arcidiacono F. Espressione ed evoluzione dell’agency in una comunità di apprendimento online. 31° Congresso Nazionale dell’Associazione Italiana di Psicologia (AIP, Sezione di Psicologia dello Sviluppo), Università di Torino (Italia)

06/09/2018    Pavlović Babić D., Baucal A., Arcidiacono F., Buđevac N., Blagdanić S. Collaboration between researcher and teacher communities: Implications for pre-service teachers’ education. Conferenza ECER “Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?”, Bolzano (Italia)

04/09/2018    Ben-Uri I., Arcidiacono F., Melfi G., Bova A. “If I would have known…” Work-family conflict and facilitation attitudes among teachers in Israel and Switzerland. Conferenza ECER “Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?”, Bolzano (Italia)

30/08/2018    Bergamaschi A., Colombo M., Blaya C., Santagati M., Arcidiacono F., Melfi G., Dihb N. (2018). “Xenophobia is socially constructed”. An analysis of ordinary experience of xenophobia among middle school and high school students in France, Italy and Switzerland. Conferenza ESA “Education and Social cohesion”, UCL Istituto di Educazione, Londra (Inghilterra)

25/07/2018    Gonçalves L., Andrade A. I., Arcidiacono F. Heritage language teaching: Designing professional development. LEAD Summer School in Second Language Acquisition, Università di Tübingen (Germania)

03/07/2018    Bova A., Arcidiacono F., González-Martínez E. Identifying the homework task: Multimodal resources used by parents and children during argumentative sequences. 9a Conferenza ISSA, Amsterdam (Olanda)

09/06/2018    Arcidiacono F., Baucal A., Pavlović Babić D., Blagdanić S., Buđevac N. Reflection on REP-Synergy project outcomes: Implications for teaching practice and teachers education in Serbia. Conferenza internazionale TEERM 2018, La Valletta (Malta)

09/06/2018    Blagdanić S., Buđevac N., Arcidiacono F., Pavlović Babić D., Baucal A. Reflection on REP-Synergy project: Improvement of research capacities of the (future) teachers and young researchers in Serbia. Conferenza internazionale TEERM 2018, La Valletta (Malta)

01/06/2018    Baucal A., Arcidiacono F., Buđevac N. “I want here to agree”: The complex interplay between social and cognitive aspects of peer interaction. 48o Meeting annuale della Socieà Jean Piaget “The Dynamics of Development: Processes, (Inter)Action, & Complexity”, Amsterdam (Olanda)

 

01/06/2018    Boissonnade R., Arcidiacono F. What people do when solving the selection task? Empirical findings and reflections on reasoning as a complex activity. 48o Meeting annuale della Società Jean Piaget “The Dynamics of Development: Processes, (Inter)Action, & Complexity”, Amsterdam (Olanda)

21/05/2018    Arcidiacono F. Children’s interactions as social practices in educational contexts. Seminario “Education and Environment within the context of Child’s Development”, Università di Tartu (Estonia)

04/04/2018    Arcidiacono F., Gyger Gaspoz D. Relations entre pratiques enseignantes et recherche: partage d’expériences. Incontri “Jeunes Chercheurs en EIAH”, Università di Besançon (Francia)

23/03/2018    Arcidiacono F. Special needs education for future teachers. Teacher Education Center, Belgrado (Serbia)

19/03/2018  Arcidiacono F. Innovating methodology courses in the initial education of teachers. Workshop “REP-Synergy: Towards improvement of research capacities essential for teacher education and practices in Serbia and Estonia”, Università di Belgrade (Serbia)

08/03/2018    Arcidiacono F., Kohler A. Fondements et attentes du travail de recherché en pédagogie spécialisée. Formazione in pedagogia speciale, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

02/03/2018    Arcidiacono F. Interactions parents-enfants au domicile familial. Facoltà di Lettere e scienze umane, Università di Friburgo (Svizzera)

15/02/2018    Gremion F., Arcidiacono F., Iannaccone A., Melfi G., Padiglia S. Le focus group: un dispositif d’accompagnement pour le stage en emploi? Colloquio “Innovation et recherche: métamorphose de la formation enseignante?”, Losanna (Svizzera)

07/02/2018    Arcidiacono F., Bova A., González-Martínez E. Homework-related argumentative discussions at home: Multimodal resources used by parents and children. Conferenza ARGAGE Argumentation andLanguage”, Lugano (Svizera)

06/11/2017    Ben-Uri I., Arcidiacono F., Melfi G., Bova A. Pre-service and in-service teacher’s perspectives of work-family relations: A Swiss-Israeli scientific collaboration. International Multiplayer Induction Teams Conference “Learning Community, Partnership and Creativity”, Beit Berl Academic College, Kfar-Saba (Israele)

31/08/2017    Baucal A., Arcidiacono F., Leijen Ä., Buđevac N. Educational researchers and teacher educators: Learning to collaborate across boundaries. 17a Conferenze biennale dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) “Education in the Crossroads of Economy and Politics. Role of Research in the Advancement of Public Good”, Tampere (Finlandia)

24/08/2017    Baucal A., Arcidiacono F., Pavlović Babić D., Buđevac N., Blagdanić S. Research-based teacher education and practices: Learning how researcher and teacher communities can collaborate. Conferenza ECER “Reforming Education and the Imperative of Constant Change: Ambivalent roles of policy and educational research”, Università di Copenaghen (Danimarca)

20/07/2017    Bova A., Arcidiacono F. Children’s acquisition of argumentative and explanatory discourse competence: Examining the contribution of family interactions at mealtime. Conferenza dell’International Pragmatic Association (IPrA) “Pragmatics in the real world”, Belfast (Irlanda del Nord)

27/06/2017    Arcidiacono F., Iannaccone A., Melfi G., Padiglia S., Gremion F. Enseignants débutants: un dispositif d’accompagnement révélateur de changements et tensions identitaires propres au temps de l’insertion. Congresso della Société Suisse pour la Recherche en Education (SSRE) “Les temps de l’éducation et de la formation”, Università di Friburgo (Svizzera)

23/06/2017    Pontecorvo C., Arcidiacono F., González-Martínez E. The multimodal identification of homework tasks during parent-child interaction. Conferenza “Language as a Form of Action”, Istituto di Scienze Cognitive e Tecnologie, Roma (Italia)

19/05/2017    Arcidiacono F. Educating special needs teachers in University of Teacher Education HEP-BEJUNE, Switzerland: Inclusive education approach. Seminario “Inclusive education”, Università di Tartu (Estonia)

17/05/2017    Arcidiacono F. Argumentative analyses applied to educational situations. Workshop “REP-Synergy: Towards improvement of research capacities essential for teacher education and practices in Serbia and Estonia”, Università di Tartu (Estonia)

28/04/2017    Arcidiacono F., González-Martínez E. Réalisation des devoirs scolaires lors d'interactions parents-enfants: quelle est la tâche? Comment l’accomplir? Congresso del Conseil académique des hautes écoles romandes en charge de la formation des enseignant-e-s “La verbalisation au cœur de l’enseignement et de la formation”, Università di formazione degli insegnanti di Friburgo (Svizzera)

06/04/2017    Ben-Uri I., Arcidiacono F., Melfi G. Pre-service teachers’ future perspectives of work-family relations: A Swiss-Israeli scientific collaboration. International Symposium on Education and Psychology, Kyoto (Giappone)

25/03/2017    Boissonnade R., Arcidiacono F. Using the selection task as an instrument for teacher education: A preliminary experimental research. 23a Conferenza “Empirical Studies in Psychology”, Università di Belgrado (Serbia)

08/02/2017    Arcidiacono F. Towards the analysis of interpersonal argumentation and narratives in educational settings. Workshop “REP-Synergy: Towards improvement of research capacities essential for teacher education and practices in Serbia and Estonia”, Università di Belgrado (Serbia)

06/02/2017    Arcidiacono F. Displays of interactive participation in educational contexts: Examples of discursive analyses. Workshop “REP-Synergy: Towards improvement of research capacities essential for teacher education and practices in Serbia and Estonia”, Università di Belgrado (Serbia)

19/01/2017    Melfi G., Arcidiacono F., Iannaccone A., Padiglia S., Gremion F. Espace de partage pour enseignants débutants. Giornata di studi “L’amélioration continue dans le cadre des formations de la HEP-BEJUNE”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

03/12/2016    Arcidiacono F. Recherches actuelles autour de l’interculturalité et de l’hétérogénéité. Giornata di formazione “Enseigner en milieu interculturel 2”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)   

18/11/2016    Arcidiacono F. Implementing teacher education and practices through an international research-based design. Seminario scientifico “European VET week 2016”, Cometa Research, Como (Italia)

09/11/2016    Pasche Gossin F., Arcidiacono F. Formation à et par la recherche: dispositifs et postures. Giornata di studio “La place de la recherche dans la formation des enseignant·e·s”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

02/11/2016    Arcidiacono F. Etre en posture de recherche. Seminario scientifico “Entrée dans la formation d’enseignant·e”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

17/10/2016    Arcidiacono F. Interazioni discorsive in famiglia: parlare a tavola. Giornata di studi “Il romanzo familiare”, Università di Napoli “Federico II” (Italia)

29/08/2016    Arcidiacono F., Leijen Ä., Buđevac N., Baucal A. REP-synergy: A project on research education practices in Serbia and Estonia. Conferenza dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI-SIG) “Reflective minds and communities”, Università di Tartu (Estonia)

28/08/2016    Studer P., Arcidiacono F. A critical reflection of professionalization of teacher education in Switzerland: Reflexivity and self in students’ scientific writing practices. Conferenza dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI-SIG) “Reflective minds and communities”, Università di Tartu (Estonia)

25/08/2016    Arcidiacono F., Baucal A., Buđevac N. Research-based design for teacher education and practices: Reflections on key barriers in collaboration between researcher and teacher communities. Conferenza europea sulla ricerca in educazione (ECER) “Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers”, Università di Dublino (Irlanda)

25/07/2016    Pirchio S., Arcidiacono F., Carrus G., Maricchiolo F., Padiglia S., Passiatore Y., Taeschner T. Children integration through language learning in the SOFT project in different countries. 31° Congresso internazionale di psicologia, Yokohama (Giappone)

29/06/2016    Arcidiacono F., Iannaccone A., Melfi G., Padiglia S. La mise en place d’un dispositif de recherche-formation professionnelle: espaces de partage d’expériences pour les enseignants débutants. Congresso della Société Suisse pour la Recherche en Education (SSRE) “Où s’arrête l’école? Transformations et déplacements des frontières éducatives”, Università di Losanna (Svizzera)

15/06/2016    Arcidiacono F. Recherche et formation: interactions, pistes, perspectives. Giornata istituzionale della ricerca “Dispositifs de recherche, dispositifs de formation”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

15/06/2016    Arcidiacono F., Melfi G., Padiglia S., Gremion F. La mise en place d’un dispositif de recherche-formation professionnelle: espaces de partage d’expériences pour les enseignants débutants. Giornata istituzionale della ricerca “Dispositifs de recherche, dispositifs de formation”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

15/06/2016    Arcidiacono F., Padiglia S. REP-Synergy: Towards improvement of research capacities essential for teacher education and practices in Serbia and Estonia. Giornata istituzionale della ricerca “Dispositifs de recherche, dispositifs de formation”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

15/06/2016    Arcidiacono F., Padiglia S., Miserez-Caperos C. School and family together for a multilingual learning: Transition and participation in the SOFT project. Giornata istituzionale della ricerca “Dispositifs de recherche, dispositifs de formation”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

15/06/2016    Boissonnade R., Arcidiacono F. La tâche de sélection de Wason comme outil de formation des enseignants à la recherche. Giornata istituzionale della ricerca “Dispositifs de recherche, dispositifs de formation”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

15/06/2016    Boissonnade R., Arcidiacono F. TAE: travail autonome encadré. Giornata istituzionale della ricerca “Dispositifs de recherche, dispositifs de formation”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

18/05/2016    Leijen Ä., Arcidiacono F. An introduction to the practice-based research. Workshop “REP-Synergy:Towards improvement of research capacities essential for teacher education and practices in Serbia and Estonia”, Università di Tartu (Estonia)

17/05/2016    Leijen Ä., Arcidiacono F. Introduction to deductive and inductive approaches in qualitative research: An introduction. Workshop “REP-Synergy: Towards improvement of research capacities essential for teacher education and practices in Serbia and Estonia”, Università di Tartu (Estonia) 

16/03/2016    Studer P., Arcidiacono F. Reflexivity and self in scientific writing practices: A critical perspective of professionalization of teacher education in Switzerland. Conferenza DiscourseNet 17 “Reflexivity and Critique in Discourse”, Università di Navarra, Pamplona (Spagna)

24/11/2015    Leijen Ä., Arcidiacono F. Introduction to the practice-based research - its role in reflection and improvement of teaching practice (research as a regular part of teachers’ work). Workshop “REP-Synergy: Towards improvement of research capacities essential for teacher education and practices in Serbia and Estonia”, Università di Belgrado (Serbia)

23/11/2015    Arcidiacono F., Leijen Ä. Introduction to inductive and deductive approaches. Workshop “REP-Synergy: Towards improvement of research capacities essential for teacher education and practices in Serbia and Estonia”, Università di Belgrado (Serbia) 

20/11/2015    Arcidiacono F. Multilingual teaching and learning: The implementation of a pedagogical design based on the narrative format model. Conferenza internazionale “Didactic and methodological approaches and strategies - Support to children’s learning and development”, Facoltà per la formazione degli insegnanti, Università di Belgrado (Serbia)

11/11/2015    Arcidiacono F. Etre en posture de recherche. Seminario scientifico “Entrer dans la formation d’enseignant-e”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

09/09/2015    Arcidiacono F., Padiglia S., Miserez-Caperos C. School and family together for a multilingual learning: Transitions and participation in the SOFT project. Conferenza europea sulla ricerca in educazione (ECER) “Education & Transition. Contributions from Educational Research”, Corvinus Università di Budapest (Ungheria)

29/07/2015    Pauletto F., Aronsson K., Arcidiacono F. Intergenerational argumentation: Entitlement and accounts around dinner time directives in Italy and Sweden. 14a Conferenza internazionale di Pragmatica, Anversa (Belgio)

01/07/2015    Studer P., Arcidiacono F. Reflexivity and teacher professionalization. An analysis of scientific writing practices. Congresso della Societé Suisse pour la Recherche en Education (SSRE) “Discourses on Quality and Education”, San Gallo (Svizzera)

29/06/2015    Miserez-Caperos C., Padiglia S., Arcidiacono F. Vers une qualité de l’apprentissage des langues et des relations école-famille: le projet SOFT en Suisse. Congresso della Societé Suisse pour la Recherche en Education (SSRE) “Discourses on Quality and Education”, San Gallo (Svizzera)

28/06/2015    Padiglia S., Arcidiacono F. Towards integrative approaches through multilingual activities: Teachers, pupils and families experiencing a collaborative project. Conferenza internazionale “Education and New Developments”, Oporto (Portogallo)

24/06/2015    Arcidiacono F. La place de la recherche dans la formation en enseignement spécialisé. Giornata di studio“Mémoires Master en enseignement spécialisé 2014-2015”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

18/06/2015    Arcidiacono F., Padiglia S., Miserez-Caperos C. Vers une qualité de l’apprentissage des langues et des relations école-famille: le projet SOFT en Suisse. Giornata istituzionale della ricerca “Restitution des savoirs”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

18/06/2015    Boéchat-Heer S., Pasche Gossin F., Arcidiacono F. Restituer à qui, quand, comment? Giornata istituzionale della ricerca “Restitution des savoirs”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

18/06/2015    Joliat F., Arcidiacono F., Wentzel B. Les types de savoirs produits dans les mémoires de bachelor de la HEP-BEJUNE. Giornata istituzionale della ricerca “Restitution des savoirs”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

04/06/2015    Arcidiacono F. Practices of learning in special needs education. 1a Conferenza svizzera sullo sviluppo degli educatori professionali “Towards Excellence in Education”, Dubai (Emirati Arabi Uniti)

04/06/2015    Arcidiacono F. Promoting learning quality through evaluation. 1a Conferenza svizzera sullo sviluppo degli educatori professionali “Towards Excellence in Education”, Dubai (Emirati Arabi Uniti)

03/06/2015    Arcidiacono F. Pedagogical action and learning theories. 1a Conferenza svizzera sullo sviluppo degli educatori professionali “Towards Excellence in Education”, Dubai (Emirati Arabi Uniti)

12-14/05/2015 Arcidiacono F. Idiographic and inductive approaches to study social interactions. Methodological options and qualitative analyses. 3-days workshop, Università di Tartu (Estonia) 

01/05/2015    Arcidiacono F., Iannaccone A. Partage d’expériences et recherche-formation professionnelle: vers un dispositif pour les enseignants débutants. 2° Colloquio internazionale sull’educazione (CRIFPE-Laval) “Enjeux actuels et futurs de la formation et de la profession enseignante”, Montreal (Canada)

24/04/2015    Boissonnade R., Arcidiacono F. La tâche de sélection de Wason comme outil de formation des enseignants à la recherche. Conferenza del Conseil académique des hautes écoles romandes (CAHR) “Exercices, problèmes, situations et tâches comme lieux de rencontre”, Ginevra (Svizzera)

18/03/2015    Arcidiacono F. Interactions dans la vie quotidienne: observer, participer, analyser. Facoltà di Lettere e Scienze umane, Università di Neuchâtel (Svizzera)

28/01/2015    Arcidiacono F., Studer P. La réflexivité dans l’écriture du mémoire. Une piste pour évaluer la qualité de la formation des futurs enseignants. 27° Congresso dell’Association pour le Développement des Méthodologies d’Evaluation en Education (ADMEE) “L’Evaluation à la lumière des Contextes et des Disciplines”, Liegi (Belgio)

07/11/2014    Arcidiacono F., Pontecorvo C. Home spaces and objects as expanding elements of the everyday lives of families. Workshop internazionale “Expansion(s) of experience. Symbolic and material dimensions”, Università di Neuchâtel (Svizzera)

22/08/2014    Arcidiacono F., Studer P. Reflexivity and self in scientific writing practices: Towards a professionalization of teachers’ education. 8a Conferenza “Dialogical Self”, Università di Scienze Applicate, L’Aja (Olanda)

04/07/2014    Arcidiacono F., Bova A. Children’s reactions to parents’ arguments. A study of argumentative exchanges at mealtimes. 8a Conferenza dell’International Society for the Study of Argumentation (ISSA) “Argumentation”, Università di Amsterdam (Olanda)

04/07/2014    Perret-Clermont A.-N., Arcidiacono F., Breux S., Greco Morasso S., Miserez-Caperos C. Knowledge-oriented argumentation in children. 8a Conferenza dell’International Society for the Study of Argumentation (ISSA) “Argumentation”, Università di Amsterdam (Olanda)

25/06/2014    Arcidiacono F. La place de la recherche en formation. Giornata “Mémoires Master en enseignement spécialisé 2013-2014”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

24/06/2014    Arcidiacono F., Iannaccone A. La mise en place d’un dispositif de recherche-formation professionnelle: espaces de partage d’expériences pour les enseignants débutants. Consiglio di direzione, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, La Chaux-de-Fonds (Svizzera)

19/06/2014    Wentzel B., Arcidiacono F. Repenser la recherche en formation HEP: une synthèse. Giornata istituzionale della ricerca, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

21/05/2014    Arcidiacono F. Qualitative lenses to analyze talk-in-interaction in educational contexts. Two-days workshop for PhD students “Socio-cultural approach to human development”, Corso di dottorato in Scienze dell’educazione, Università di Tartu (Estonia)

21/05/2014    Baucal A., Buđevac N., Arcidiacono F. Socio-cultural approach to human development: Discussion on applications in different fields of interest. Workshop “Socio-cultural approach to human development”, Corso di dottorato in Scienze dell’educazione, Università di Tartu (Estonia)

21/05/2014    Buđevac N., Arcidiacono F. Joint analysis of talk-in-interaction: Transcripts of peer interaction. Workshop “Socio-cultural approach to human development”, Corso di dottorato in Scienze dell’educazione, Università di Tartu (Estonia)

28/03/2014    Arcidiacono F., Padiglia S. Updates of the SOFT project activities in Switzerland. Meeting “School and Family Together for the Integration of Immigrant Children”, Neuchâtel (Svizzera)

11/03/2014    Joliat F., Arcidiacono F. L’évaluation des mémoires au service de l’amélioration d’une formation professionnalisante. L’analyse des «best practices» dans la production de savoirs. Workshop Axe 1: Professionnalisation”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

02/03/2014    Arcidiacono F. Formation en recherche et professionnalisation des enseignants: l’analyse des mémoires. Master of Advanced Studies “Education internationale et recherche”, Università di Ginevra e Scuola internazionale di Ginevra (Svizzera)

16/02/2014    Arcidiacono F. Research approaches in psychology and education. Seminario “Zimski Psihologije”, Petnica Science Center, Valjevo (Serbia)

14/02/2014    Arcidiacono F. Qualitative analysis of social interactions in education. Facoltà di Filosofia, Università di Belgrado (Serbia)

24/01/2014    Arcidiacono F., Bova A. Knowledge-seeking function of children’s why-questions. Giornate tematiche “Knowledge-oriented argumentation”, Corso di dottorato Argupolis, Università di Neuchâtel (Svizzera)

16/01/2014    Joliat F., Arcidiacono F. L’évaluation des mémoires au service de l’amélioration d’une formation professionnalisante: l’analyse des «best practices» dans la production de savoirs. 26° Congresso dell’Association pour le Développement des Méthodologies d’Evaluation en Education (ADMEE) “Cultures et politiques de l’évaluation en éducation et en formation”, Marrakech (Marocco)

29/11/2013    Arcidiacono F. L’objet, l’autre et la culture. Giornata di studio “L’intersubjectivité en questions”, Università de Losanna (Svizzera)

28/11/2013    Joliat F., Arcidiacono F. How to improve a professional teachers’ training in knowledge writing production: In search of “best practices” through the analysis of bachelor dissertations in educational sciences. 8aConferenza dell’European Association for Practitioner Researchers on Innovation and Learning (EAPRIL) “Where Practice and Research on Learning and Development Meet”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

27/11/2013    Arcidiacono F., Boéchat-Heer S. Teachers’ perceptions on the integration of digital tablets: A study in a Swiss secondary school. 8a Conferenza dell’European Association for Practitioner Researchers on Innovation and Learning (EAPRIL) “Where Practice and Research on Learning and Development Meet”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

27/11/2013    Impedovo M. A., Arcidiacono F. Self regulated learning in a online learning course for teachers: A case study. 8a Conferenza dell’European Association for Practictioner Researchers on Innovation and Learning (EAPRIL) “Where Practice and Research on Learning and Development Meet”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

27/08/2013    Arcidiacono F., López-Facal R., Jiménez-Aleixandre M. P. The construction of students’ national identities through argumentative practices in classroom. 15a Conferenza biennale dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) “Responsible Teaching and Sustainable Learning”, Monaco (Germania)

06/06/2013    Pontecorvo C., Arcidiacono F. Les recherches sur les activités d’écriture et le travail de groupe au service de la formation des enseignants. Giornata di studio “Interactions sociales et approches didactiques”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

03/05/2013    Joliat F., Arcidiacono F. Mémoire professionnel et production de savoirs. Colloquio internazionale sull’educazione (CRIFPE-Laval) “Enjeux actuels et futurs de la formation et de la profession enseignante”, Montreal (Canada)

13/04/2013    Arcidiacono F. The communication in schools: Theoretical and methodological issues. Meeting “School and Family Together for the Integration of Immigrant Children”, Montegabbione (Italia)

20/02/2013    Joliat F., Arcidiacono F. L’effet professionnalisant des mémoires de bachelor produits à la HEP-BEJUNE: analyse des typologies, des postures d’écriture, des méthodes et des types de savoirs produits. Colloquio internazionale “La professionnalisation des formations à l’enseignement en débat”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

10/01/2013    Joliat F., Arcidiacono F. Evaluation de la formation à l’enseignement pré-scolaire et primaire: l’analyse de productions de mémoires de bachelor à la HEP-BEJUNE. 25° Congresso dell’Association pour le Développement des Méthodologies d’Evaluation en Education (ADMEE) “Evaluation et autoévaluation: quels espaces de formation?”, Friburgo (Svizzera)

28/11/2012    Giglio M., Arcidiacono F. Identifying teachers’ discourses to develop collaborative creativities in classroom discussions. 7a Conferenza dell’European Association for Practitioner Researchers on Innovation and Learning (EAPRIL) “Creating competence. Innovations in Learning and Development”, JAMK Università di Scienze Applicate, Jyväskylä (Finlandia)

17/11/2012    Breux S., Arcidiacono F., Perret-Clermont A.-N. Reprendre la parole de l’autre dans une situation d’entretien piagétien. 12° Colloquio di logopedia “La parole reprise: formes, processus et fonctions”, Università di Neuchâtel (Svizzera)

09/11/2012    Arcidiacono F. Studying within Master systems at University: A matter of discussion. Università di Psicologia e Educazione di Mosca (Russia)

11/10/2012    Arcidiacono F. Strategic Maneuver. Analisi argomentativa in contesti interattivi. Dipartimento di Psicologia dei Processi di Sviluppo e Socializzazione, “Sapienza” Università di Roma (Italia)

21/09/2012    Arcidiacono F., Iannaccone A. La partecipazione discorsiva in contesti di attività sociale: argomentazione dia-logica tra adulti e bambini. Congresso dell’Associazione Italiana di Psicologia (AIP) “1992-2012: Psicologia, Scienza, Società”, Università “G. D’Annunzio” di Chieti-Pescara (Italia)

30/08/2012    Arcidiacono F. Social interactions at school: Talk as social mode of thinking. Congresso dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI-SIG) “Patchwork. Learning diversities”, Università di Belgrado (Serbia)

30/08/2012    Buđevac N., Arcidiacono F. “Well, I want here to agree”: Regulation of social relations and its impact on joint thinking. Congresso dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI-SIG) “Patchwork. Learning diversities”, Università di Belgrado (Serbia)

21/06/2012    Arcidiacono F. L’argumentation dans le cadre scolaire. Giornata istituzionale della ricerca, Università di Formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

20/06/2012    Arcidiacono F. Partir de la relation école-famille pour un projet d’intégration. Giornata istituzionale della ricerca, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

23/05/2012    Arcidiacono F. Learning and argumentation in context. Università di Psicologia e Educazione di Mosca (Russia)

17/05/2012    Arcidiacono F. Argumentative processes and social interactions in school contexts. Università di Psicologia e Educazione di Mosca (Russia)

17/05/2012    Arcidiacono F. Doing qualitative research: How to organize and analyze talk-in-interaction. Università di Psicologia e Educazione di Mosca (Russia)

16/05/2012    Arcidiacono F. Can we understand adult-child conversation (and children’s reasoning) through argumentation? Università di Psicologia e Educazione di Mosca (Russia)

27/01/2012    Arcidiacono F. A quoi ça sert? Parcours de recherche entre linéarités et tensions. Seminario “Recherche qualitative”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

26/01/2012    Arcidiacono F. Pluralisme des démarches de recherche et approche qualitative: questions méthodologiques. Seminario “Recherche qualitative”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

26/01/2012    Arcidiacono F. Approche d’analyse des données de nature qualitative: les interactions verbales. Seminario “Recherche qualitative”, Università di formazione degli insegnanti BEJUNE, Bienne (Svizzera)

08/09/2011    Arcidiacono F., Monaco C. An ethnographic observation of Italian working families: The homecoming interactions. Congresso dell’International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR) “Enhancing the cultural and the activity approach for the new generation development in a global world”, Roma (Italia)

08/09/2011    Perret-Clermont A.-N., Arcidiacono F., Miserez C. Why should I argue? Congresso dell’International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR) “Enhancing the cultural and the activity approach for the new generation development in a global world”, Roma (Italia)

17/06/2011    Pontecorvo C., Arcidiacono F., Fatigante M. Il farsi dell’intersoggettività nel discorso: l’analisi qualitativa dell’interazione come strumento di osservazione della relazione genitori-figli. 8° Forum internazionale della salute (SANIT) “La relazione genitore-bambino”, Roma (Italia)

25/05/2011    Arcidiacono F., Bova A. Argumentative strategies for conflict management and resolution in Italian and Swiss families. 2a Conferenza mondiale “Psychology, Counselling and Guidance”, Antalya (Turchia)

11/03/2011    Perret-Clermont A.-N., Arcidiacono F. Leçons apprises dans un dispositif d’accompagnement de stagiaires en logopédie. Colloquio “L’usage de connaissances - Using knowledge. Etudes doctorales en sciences de l’éducation”, Università di Neuchâtel (Svizzera)

12/02/2011    Buđevac N., Baucal A., Arcidiacono F. “Prihvatiću, ali sledeći put ti mene da poslušaš!” Zajedničko razumevanje pročitanog teksta kod sedmogodišnjaka. 17° Meeting scientifico “Empirical Research in Psychology”, Facoltà di Filosofia dell’Università di Belgrado (Serbia)

11/02/2011    Arcidiacono F. Processi di socializzazione in famiglie con bambini affetti da disturbo dello spettro autistico: una prospettiva socio-culturale. Convegno “Il mondo dell’autismo: modelli interpretativi e strategie di intervento”, Associazione Prometeo, Avezzano (Italia)

09/12/2010    Arcidiacono F., Pontecorvo C. Narrative processes in educational contexts: How young children reason in different argumentative activities. Workshop internazionale “Argumenter pour apprendre: le rôle de l’objet et des médiations en classes de sciences naturelles et de sciences sociales”, Università di Losanna (Svizzera)

12/11/2010    Arcidiacono F. Osservare, capire, analizzare. Corso “Metodi della ricerca qualitativa”, Facoltà di Scienze della Formazione dell’Università di Genova (Italia)

29/10/2010    Arcidiacono F. Pratique professionnelle et expérience académique: difficultés et transfert de savoirs. Corso “Psychologie de la relation”, Facoltà di Lettere e Scienze umane dell’Università di Neuchâtel (Svizzera)

11/10/2010    Arcidiacono F. Analisi dell’interazione verbale: combinare metodi. Dipartimento di Scienze dell’Educazione dell’Università di Salerno (Italia)

02/10/2010    Miserez C., Perret-Clermont A.-N., Arcidiacono F., Sinclaire-Harding L. Are there dialogical aspects in the Piagetian interview? 6a Conferenza internazionale sul Dialogical Self “Contexts and Interactive Interplays to Develop the Self”, Atene (Grecia)

01/10/2010    Arcidiacono F. Families in transition during their everyday interactions: The role of the context in the reconstruction of argumentation among parents and children. 5° Congresso dell’European Society on Family Relations (ESFR) “Family transitions and families in transition”, Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano (Italia)

30/09/2010    Arcidiacono F., Perret-Clermont A.-N., Miserez C., Sinclaire-Harding L. A dialogical view of argumentation: The Piagetian interview as collaborative thinking. 6a Conferenza internazionale sul Dialogical Self “Contexts and Interactive Interplays to Develop the Self”, Atene (Grecia)

02/09/2010   Sinclaire-Harding L., Perret-Clermont A.-N., Miserez C., Arcidiacono F. Conversations within specific learning cultures: Rethinking Piaget’s argumentation. Congresso dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI-SIG) “Moving through cultures of learning”, Utrecht (Olanda)

07/07/2010    Arcidiacono F., Bova A. A cross-cultural perspective in studying argumentation: Dinnertime interactions among adults and children in Italian and Swiss families. 20° Congresso dell’International Association for Cross-Cultural Psychology (IACCP) “Cultural Change, Meeting the Challenge”, Università di Melbourne (Australia)

20/06/2010    Pontecorvo C., Arcidiacono F. The development of arguing competencies in the family and in school context. 1a Scuola estiva internazionale di dottorato dell’International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR) “Cultural-Historical Research Methodology: Rethinking the Past for the Future”, Università di Psicologia e Educazione di Mosca (Russia)

12/05/2010    Arcidiacono F. Argumentative reasoning in classroom discussions. Corso di dottorato “Towards a social psychology of argumentative situations”, Università di Neuchâtel (Svizzera)

14/04/2010    Arcidiacono F. Interprétation des résultats et approches de recherche. Corso “Introduction aux méthodes de recherche en psychologie et éducation”, Facoltà di Lettere e Scienze umane dell’Università di Neuchâtel (Svizzera)

06/02/2010    Bugnon A., Arcidiacono F., Perret-Clermont A.-N. Transfer of learning in a boundary crossing training: The case of speech therapists. 2a Conferenza mondiale di Scienze dell’Educazione “Creativity and Innovation”, Università Bahcesehir di Istanbul (Turchia)

03/12/2009    Bugnon A., Arcidiacono F., Perret-Clermont A.-N. De la salle de cours à la pratique professionnelle, pourquoi les stagiaires transfèrent-ils si difficilement des savoirs? Colloquio “Recherches et Pratique en Didactique Professionnelle”, Digione (Francia)

17/11/2009    Pontecorvo C., Monaco C., Arcidiacono F. Child’s arguing within an Italian “democratic” family, Università di San Paolo (Brasile)

02/11/2009    Perret-Clermont A.-N., Arcidiacono F. Peux-tu venir réfléchir avec moi? Giornata pedagogica “What is best practice? What is our responsibility?”, Scuola Internazionale di Ginevra (Svizzera)

22/10/2009    Arcidiacono F. Conversations en famille avec des enfants autistes: comment les parents et les enfants co-construisent leurs tours de parole. Corso “Introduction aux études en psychologie et sciences de l’éducation”, Facoltà di Lettere e Scienze umane dell’Università di Neuchâtel (Svizzera)

23/09/2009    Arcidiacono F. «J’ai peur des fantômes!». Rationalité et construction narrative de l’argumentation en famille. Congresso “Aprendizagem/Desenvolvimento. Linhas de fundo, novas tendências e perspectivas”, Istituto Piaget, Lisbona (Portogallo)

21/09/2009    Perret-Clermont A.-N., Arcidiacono F. Argumentation in the context of Piagetian clinical interviews. Congresso “Aprendizagem/Desenvolvimento. Linhas de fundo, novas tendências e perspectivas”, Istituto Piaget, Lisbona (Portogallo)

27/08/2009    Monaco C., Arcidiacono F. Sharing multimediality within Italian middle class families. 13a Conferenza biennale dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam (Olanda)

27/08/2009    Perret-Clermont A.-N., Arcidiacono F. Argumentation in the Piagetian interview as collaborative thinking. 13a Conferenza biennale dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam (Olanda)

27/08/2009    Pontecorvo C., Monaco C., Arcidiacono F. Argumentation within Italian “democratic” families. 13aConferenza biennale dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam (Olanda)

12/06/2009    Arcidiacono F. Socialization processes within family frameworks: The role of argumentation. Corso di dottorato “Argumentation and framing in collective activities”, Puidoux (Svizzera)

15/05/2009    Perret-Clermont A.-N., Arcidiacono F. What is that develops, according to Piaget? A revisitation in search of alternatives and a rediscovery of tools, mediations and partners. Conferenza biennale dell’International Society for Theoretical Psychology (ISTP), Università di Pechino (Cina)

14/05/2009    Arcidiacono F. Pratiques de socialisation chez les familles: le conflit verbal entre parents et enfants. Colloquio “Acquisition/interaction”, Centro di Linguistica Applicata dell’Università di Neuchâtel (Svizzera)

19/02/2009    Arcidiacono F. La place des enfants autistes dans les conversations en famille. Pour une perspective anthropologique sous un éclairage culturel. “Colloque de recherche”, Istituto di psicologia e educazione dell’Università di Neuchâtel (Svizzera)

23/04/2008    Arcidiacono F. Social interaction in children: Argumentation in context. Dipartimento di Psicologia dell’Educazione, Università di Psicologia e Educazione di Mosca (Russia)

02/04/2008    Arcidiacono F. Etude multidimensionnelle de la vie quotidienne: analyses qualitatives des interactions en famille. Giornata di studi “L’ordre de l’interaction”, Università di Losanna (Svizzera)

22/11/2007    Perret-Clermont A.-N., Arcidiacono F. Pourquoi articuler la démarche expérimentale et les approches qualitatives dans l’étude des apprentissages cognitifs? Istituto di psicologia e educazione dell’Università di Neuchâtel (Svizzera)

27/09/2007    Arcidiacono F. Un approccio multi-metodo per lo studio della vita quotidiana. Facoltà di Psicologia II dell’Università degli Studi di Roma “La Sapienza” (Italia)

01/09/2007    Arcidiacono F., Monaco C. Parents’ educational representations and discursive practices. 12a Conferenza biennale dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Budapest (Ungheria)

29/08/2007    Perret-Clermont A.-N., Arcidiacono F., Bugnon A., Marro P. Boundary-crossing in the training of speech therapists in psychology. 12a Conferenza biennale dell’European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Budapest (Ungheria)

24/05/2007    Arcidiacono F. Studiare la vita quotidiana in prospettiva comparativa. Facoltà di Psicologia dell’Università degli Studi di Padova (Italia)

03/05/2007    Arcidiacono F., Fatigante M. Pratiche etnografiche e analisi qualitativa delle interazioni in famiglia. Facoltà di Psicologia dell’Università degli Studi di Parma (Italia)

27/04/2007    Arcidiacono F. Analyse des données issues d’entretiens: quelques exemples de méthodes “qualitatives”. DIFA “Formation à la recherche”, Facoltà di Lettere e Scienze umane dell’Università di Neuchâtel (Svizzera)

14/02/2007    Arcidiacono F. La vita quotidiana delle famiglie italiane: un approccio multimetodo. Dipartimento di Scienze dell’educazione dell’Università degli Studi di Salerno (Italia)

02/02/2007    Pontecorvo C., Arcidiacono F., Fatigante M. Dal programma al syllabus: una riflessione sui corsi ordinari. 2° Convegno “Didattica e integrazione del sapere psicologico”, Università degli Studi di Padova (Italia)

16/09/2006    Fatigante M., Arcidiacono F., Oliva M. Le attività organizzate dei bambini al di là dell’orario scolastico obbligato e gli orientamenti ideologici dei genitori. 20° Congresso Nazionale dell’Associazione Italiana di Psicologia (AIP, Sezione di Psicologia dello Sviluppo), Verona (Italia)

08/09/2006    Arcidiacono F. A comparative analysis of everyday lives of families in Italy, Sweden and the United States: The collaboration into the ICELF research group. Workshop dell’European Science Foundation (ESF) “Collaborative case studies for a European Cultural Psychology”, Veysonnaz (Svizzera)

06/07/2006    Izquierdo C., Kremer-Sadlik T., Fatigante M., Arcidiacono F., Gutiérrez K., Pontecorvo C. Working families’ engagement in children’s extra-curricular activities: Views from Italian and American families.Conferenza internazionale “Families and Time: Cultural preferences and the organization of everyday life of working families”, Università degli Studi di Roma “La Sapienza” (Italia)

05/07/2006    Arcidiacono F., Giorgi S., Beck M. The everyday lives of US and Italian working families: A collaborative merging of ethnoarchaeological data. Meeting “Italian Center on Everyday Lives of Families”, Università degli Studi di Roma “La Sapienza” (Italia)

30/06/2006    Arcidiacono F. L’insegnamento all’estero come esperienza di apprendimento. Convegno “Pratiche di apprendimento e luoghi (im)propri”, Centro Internazionale di Semiotica e Linguistica dell’Università degli Studi di Urbino “Carlo Bo” (Italia)

17/05/2006    Kremer-Sadlik T., Izquierdo C., Gutiérrez K., Fatigante M., Arcidiacono F., Pontecorvo C. Working families’ engagement in children’s activities: Views from Italian and American families. Conferenza internazionale Sloan “Why Workplace Flexibility Matters: A Global Perspective”, Chicago (USA)

11/05/2006    Arcidiacono F. “Entrer” chez les familles: étude multidimensionnelle de la vie quotidienne. “Colloque de recherche”, Istituto di psicologia dell’Università di Neuchâtel (Svizzera)

12/01/2006    Arcidiacono F. La vita quotidiana delle famiglie italiane: osservazione etnografica e ricerca in campo psicosociale. Corso di Osservazione del comportamento infantile, Facoltà di Psicologia della Seconda Università degli Studi di Napoli (Italia)

30/11/2005    Arcidiacono F., Klein W., Izquierdo C., Bradbury T. N. Collaboration and conflict: Negotiating the division of labor among working couples in the United States and Italy. 104° Meeting annuale dell’American Anthropological Association (AAA), Washington (USA)

15/10/2005    Arcidiacono F., Klein W., Izquierdo C. Modalità di comunicazione nella divisione del lavoro domestico: uno studio su famiglie di Roma e Los Angeles. Convegno di studio “Intersoggettività, identità e cultura”, Università degli Studi di Urbino “Carlo Bo” (Italia)

21/09/2005    Arcidiacono F. La vita quotidiana in famiglia: l’osservazione delle interazioni nei “rientri a casa”. 19°Congresso Nazionale dell’Associazione Italiana di Psicologia (AIP, Sezione di Psicologia dello Sviluppo), Cagliari (Italia)

26/07/2005    Pontecorvo C., Arcidiacono F. How Italian fathers enter into the family participation frameworks. 14°Congresso mondiale di Linguistica Applicata “Accomplishing Family Social Life through Embodied Language Practices”, Madison (USA)

04/05/2005    Arcidiacono F. La vita quotidiana in famiglia: osservazione etnografica e ricerca psicosociale. Corso di Osservazione del comportamento infantile, Facoltà di Psicologia della Seconda Università degli Studi di Napoli (Italia)

02/05/2005    Arcidiacono F., Caporali L. In and out: Father’s positioning in the family system. Meeting “Italian Center on Everyday Lives of Families”, Dipartimento di Psicologia dei Processi di Sviluppo e Socializzazione dell’Università degli Studi di Roma “La Sapienza” (Italia)

21/04/2005    Arcidiacono F. Alcune prospettive di studio sulla famiglia: la ricerca finalizzata del CSRF e lo Sloan center on parents, children, and work di Chicago. Meeting “Italian Center on Everyday Lives of Families”, Dipartimento di Psicologia dei Processi di Sviluppo e Socializzazione dell’Università degli Studi di Roma “La Sapienza” (Italia)

25/02/2005    Arcidiacono F. Studio della vita quotidiana in famiglia: audiovisivo e ricerca psicologica. Convegno di studio “Gli psicologi e l’audiovisivo. Prospettive di lavoro in Italia”, Associazione di Studi sull’Audiovisivo, Roma (Italia)

04/02/2005    Pontecorvo C., Arcidiacono F. Psicologia dell’interazione discorsiva: analisi di un’esperienza triennale.Convegno di studio “Verso una nuova qualità dell’insegnamento e apprendimento della Psicologia”, Facoltà di Psicologia dell’Università degli Studi di Padova (Italia)

19/01/2005    Klein W., Izquierdo C., Arcidiacono F., Bradbury T. N. Managing everyday tasks: Working couples’ household interactions in Italy and the United States. Meeting “Sloan Center on Everyday Lives of Families”, Dipartimento di Antropologia dell’Università della California, Los Angeles (USA)

09/12/2004    Arcidiacono F. Discorso e costruzione di conoscenze. La costruzione dell’intersoggettività. Corso di Psicologia dell’educazione (c.a.): interazione discorsiva in famiglia e a scuola, Facoltà di Psicologia II dell’Università degli Studi di Roma “La Sapienza” (Italia)

29/11/2004    Arcidiacono F. Analisi della conversazione e introduzione al sistema di trascrizione. Corso di Psicologia dell’educazione (c.a.): interazione discorsiva in famiglia e a scuola, Facoltà di Psicologia II dell’Università degli Studi di Roma “La Sapienza” (Italia)

03/11/2004    Arcidiacono F. Girls’ roles and responsibilities in household activities in two Italian families. Meeting “Sloan Center on Everyday Lives of Families”, Dipartimento di Antropologia dell’Università della California, Los Angeles (USA)

02/10/2004    Hufty A. M., Pontecorvo C., Andreoli S., Arcidiacono F. Consulenza psicologico-educativa per famiglie con bambini a sviluppo atipico. Convegno di studio “Comunicazione e linguaggi, prospettive psicologiche e strumenti di intervento”, Dipartimento di Psicologia dei Processi di Sviluppo e Socializzazione dell’Università degli Studi di Roma “La Sapienza” (Italia)

01/10/2004    Pontecorvo C., Sterponi L., Arcidiacono F. Consulenza psicologico-educativa per famiglie con bambini a sviluppo normale. Convegno di studio “Comunicazione e linguaggi, prospettive psicologiche e strumenti di intervento”, Dipartimento di Psicologia dei Processi di Sviluppo e Socializzazione dell’Università degli Studi di Roma “La Sapienza” (Italia)

21/09/2004    Arcidiacono F. “Martello o mattarello?”: ruoli e responsabilità dei bambini nelle attività domestiche. 18°Congresso Nazionale dell’Associazione Italiana di Psicologia (AIP, Sezione di Psicologia dello Sviluppo), Sciacca (Italia)

27/02/2004    Arcidiacono F. Les interactions asymétriques en famille: les conflits entre parents et enfants pré-adolescents dans les conversations à table. Congresso “Interactions asymétriques. Communications privées, institutionnelles et médiatiques”, Centre interdisciplinaire de recherches sur les activités langagières, Università Laval, Québec (Canada)

24/09/2003    Pirchio S., Maroni B., Arcidiacono F. Interazione e socializzazione nella famiglia di un bambino con ritardo mentale. 17° Congresso Nazionale dell’Associazione Italiana di Psicologia (AIP, Sezione di Psicologia dello Sviluppo), Bari (Italia)

23/09/2003    Arcidiacono F. Il conflitto verbale tra genitori e figli preadolescenti nelle conversazioni in famiglia. 17°Congresso Nazionale dell’Associazione Italiana di Psicologia (AIP, Sezione di Psicologia dello Sviluppo), Bari (Italia)

31/08/2003    Arcidiacono F. The conversation and the verbal conflict as a cultural practice in family interactions. 11a Conferenza europea di Psicologia dello Sviluppo (ESDP), Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano (Italia)

11/04/2003    Arcidiacono F., Fumo M., Sapia C. Far parlare gli adolescenti: l’uso dei filmati come strumento di ricerca. Workshop di Psicologia culturale “Cultura e differenze”, Dipartimento di Psicologia dell’Università degli Studi di Padova (Italia)

07/03/2003    Arcidiacono F. La costruzione dell’intersoggettività: capire, correggere, valutare. Corso di Psicologia dell’educazione (c.a.): interazione discorsiva in famiglia e a scuola, Facoltà di Psicologia II dell’Università degli Studi di Roma “La Sapienza” (Italia)

28/02/2003    Arcidiacono F. Analisi della conversazione e suoi principi. Corso di Psicologia dell’educazione (c.a.): interazione discorsiva in famiglia e a scuola, Facoltà di Psicologia II dell’Università degli Studi di Roma “La Sapienza” (Italia)

17/09/2002    Fumo M., Scrima M., Arcidiacono F. Il tema dell’amicizia nelle conversazioni tra adolescenti. 16°Congresso Nazionale dell’Associazione Italiana di Psicologia (AIP, Sezione di Psicologia dello Sviluppo), Rimini (Italia)

18/07/2002    Arcidiacono F., Maroni B. The conversational repair as cultural practice of socialization in family interactions. Meeting of the Symposium on Research in Child Language Disorders (SRCLD) and the International Congress for the Study of Child Language (IASCL), Madison (USA)

25/05/2002    Maroni B., Arcidiacono F. The conversation like socialization in educational contexts. 4a Conferenza internazionale sull’Educazione, Athens Institute for Education and Research, Atene (Grecia)

04/05/2002    Arcidiacono F. Conversare in famiglia sull’identità: preadolescenti e genitori si confrontano. Convegno di Studio “Preadolescenza e intergenerazionalità”, Dipartimento della Formazione dell’Università degli Studi di San Marino (Repubblica di San Marino)

04/05/2002    Pontecorvo C., Arcidiacono F. La conversazione in famiglia come luogo di studio della socializzazione. Convegno di Studio “Preadolescenza e intergenerazionalità”, Dipartimento della Formazione dell’Università degli Studi di San Marino (Repubblica di San Marino)

27/09/2001    Arcidiacono F. Lo sviluppo dell’identità nelle conversazioni tra genitori e figli preadolescenti. 15°Congresso Nazionale dell’Associazione Italiana di Psicologia (AIP), Sezione di Psicologia dello Sviluppo, Palermo (Italia)

11/12/2000    Arcidiacono F. La conversazione in famiglia. Corso di Psicopedagogia del linguaggio e della comunicazione, Facoltà di Psicologia dell’Università degli Studi di Roma “La Sapienza” (Italia)

28/11/2000    Arcidiacono F. Lo scambio conversazionale. Principi generali. Corso di Psicopedagogia del linguaggio e della comunicazione, Facoltà di Psicologia dell’Università degli Studi di Roma “La Sapienza” (Italia)

19/11/1998    Arcidiacono F. La prime adolescence: analyses de conversations à table. “Colloque de recherche”, Istituto di Psicologia dell’Università di Neuchâtel (Svizzera)

Comitati Editoriali

Direzione di collane editoriali

Baucal, A., & Arcidiacono, F. Social Interaction in Learning and Development. Springer.

 

Attività di editorial board

Débats (collana Edizioni HEP-BEJUNE); 

Democrazia e Scuola; 

Formation et profession: revue internationale en éducation; 

Frontiers in Psychology. Educational Psychology (Guest Associate Editor); 

Frontiers in Psychology. Environmental Psychology (Review Editor); 

Frontiers in Psychology. Language Sciences (Guest Associate Editor); 

Frontiers in Psychology. Organizational Psychology (Guest Associate Editor); 

Иновације у настави/Teaching Innovations

Психологическая Наука и Образование/Psychological Science and Education; 

Rassegna di Psicologia; 

Ricerca & Didattica (collana Pensa editore); 

Rivista di Psicolinguistica Applicata/Journal of Applied Psycholinguistics

 

Attività di permament reviewer e/o referee

Acta Psychologica; Appetite; Cahiers de psychologie et éducation; Canadian Journal of Educational Administration and Policy; Community Psychology in Global Perspective; Discourse Processes; Dossiers de psychologie et éducation; Educational Research Review; EuroAmerican Journal of Applied Linguistics and Languages; European Journal of Psychology of Education; Formation et pratiques d’enseignement en questions; Frontiers in Psychology. Cultural Psychology; Global Education Review; Human Arenas; Integrative Psychological & Behavioral Science; Interacções; International Journal of Applied Linguistics; International Journal of Educational Research; International Journal of Multiple Research Approaches; International Journal of Social Research Methodology; Journal of Language Aggression and Conflict; Learning, Culture and Social Interaction; L’éducation en débat: analyse comparée; Mind, Culture, and Activity: An International Journal; Multimodal Technologies and Interaction;  QWERTY International Journal of Technology, Culture and Education; Psihološka istraživanja/Psychological Research; Psychology Hub; Recherches Familiales; Research in Science & Technological Education; Revue Internationale d’Education Familiale; Social Sciences & Humanities Open; Studies in Communication Sciences; Teaching and Teacher Education; Technology, Pedagogy and Education

Le Principali aree di ricerca in ambito accademico riguardano:

Analisi della conversazione e del discorso; 

Argomentazione in contesti educativi; 

Interazioni sociali e processi di insegnamento/apprendimento; 

Metodologia della ricerca in educazione; 

Psicologia socioculturale.

RICERCA-ORCID

0000-0001-7535-9630

SSD

PSIC-02/A Psic. sviluppo e educazione

GSD

11/PSIC-02 Psic. sviluppo e educazione